Pages
Thursday, June 6, 2013
Perbezaan Individu
Perbezaan individu.
Tugasan
ini merupakan tugasan yang amat berguna untuk menilai tahap kebolehan,
kecergasan, rohani, intelek dan kognitif murid. Murid-murid di sekolah rendah
mesti dinilai dari awal lagi untuk mengesan masalah yang dihadapi oleh murid-murid.
Papalia (2001), mengatakan manusia
berbeza dari segi jantina, berat, bentuk badan, tahap kesihatan dan tenaga,
personaliti, dan emosi.
Slavin (1997), mengaitkan perbezaan
individu dengan konteks pengajaran dan pembelajaran. Faktor persekitaran pula
seperti gaya hidup keluarga, sosio-ekonomi keluarga, pengaruh persekitaran di
rumah dan disekolah.
Sepanjang menjalankan tugasan ini,
guru telah menggunakan beberapa aspek berdasarkan teori dan menyesuaikan serta
mengaplikasikan dalam membuat penilaian. Hal ini disebabkan kesesuaian teori
itu bergantung kepada persekitaran, dan masyarakat dalam kawasan kajian.
Perbezaan fizikal
Semua
murid berbeza dari segi saiz dan bentuk menyebabkan perbezaan kepada kekuatan
fizikal. Secara amnya, kekuatan fizikal murid lelaki lebih kuat berbanding
murid perempuan. Murid lelaki biasanya lebih lasak dan gemar terlibat dalam
aktiviti luar seperti mendaki gunung, berkayak, bermain papan luncur dan
lain-lain aktiviti yang mencabar.
Perbezaan
dari segi umur dan kematangan juga mempengaruhi kebolehan pembelajarab murid.
Contohnya, murid yang lebih matang di dalam kelas mempunyai pencapaian akedemik
yang lebih baik. banyak kajian telah menunjukkan murid perempuan murid
perempuan mempunyai pencapaian akedemik yang lebih baik daripada murid lelaki.
Tetapi, di peringkat sekolah menengah dan selepas berumur 15 tahun, murid-
murid lelaki lebih Berjaya berbanding dengan murid-murid perempuan.
Perbezaan
fizikal juga jelas kelihatan dari segi warna kulit, mata, rambut, dan kadar kebotakan
dan mempunyai uban. Akal atau struktur kognitif juga berubah mengikut
kematangan.
Perbezaan
Kognitif.
Secara
lazimnya semua manusia mempunyai kebolehan kognitif yang berbeza-beza termasuk
kebolehan lisan, memproses maklumat, kebolehan ‘spatial’ dan matematik. Memori
dan kemahiran menulis adalah berbeza di kalangan murid-murid. Secara amnya,
murid-murid perempuan lebih baik dari segi ingatan daripada murid lelaki
terutama di sekolah rendah. Kebolehan spatial ialah kebolehan mengagak membuat
sesuatu, contohnya memasukkan perabot ke dalam kereta.
Kebiasaannya,
murid-murid lelaki lebih baik dalam bidang matematik dan sains, tetapi
murid-murid perempuan lebih bagus dalam aspek mebaca dan bidang sastera.
Selain
itu, masalah pembelajaran seperti Kurang Upaya Kognitif seperti disleksia dan
‘Attention Defict Hyperactive Disorder’ (ADHD) atau ‘Learning disabilites’ (LD)
mencacatkan kebolehan murid-murid untuk mencapai pencapaian akedemik yang lebih
tinggi.
Murid-murid
mempunyai kepelbagaian tahap kestabilan emosi. Kepelbagaian ini disebabkan oleh
keadaan emosi di sekeliling murid-murid semasa proses pembesaran mereka. Emosi
seseorang kanak-kanak berasal daripada ibu bapa dan keluarganya yang mempunyai
pelbagai kemahiran bersosial dan tahap sosio-emosi yang berbeza. Hal ini akan
mengakibatkan melahirkan personality murid-murid yang berbeza.
Sesetengah
murid mempunyai tahap kecergasan emosi (EQ) yang tinggi berbanding murid-murid
yang lain. Perezaan emosi merangkumi emosi-emosi ketakutan, sensitive, cepat
marah, pemalu dan pasif.
Perbezaan
Sosial
Perbezaan
sosial berpunca dari latarbelakang sosio-ekonomi murid-murid dan kapasiti pendapatan
keluarga masing-masing.
Murid-murid
berasal dari kalangan keluarga yang mewah mendapat nutrisi yang lebih bagus dan
keadaan fizikal yang terjaga rapi. Manakala murid-murid yang berasal dari
keluarga kelas pertengahan mendedahkan anak-anak mereka kepada pelbagai
aktiviti yang mencabar seperti perkhemahan dan bengkel-bengkel kemahiran.
Murid-murid
yang berasal dari keluarga yang susah pula tidak mampu mempunyai nutrisi yang
seimbang dan tidak mempunyai begitu banyak peluang untuk melibatkan diri dalam
program-program yang pelbagai dan tidak
mampu menghadiri kelas-kelas teras utama.
Perbezaan
Budaya
Perbezaan
budaya wujud di dalam kelas yang terdapat pelbagai kaum seperti Melayu, Cina,
India dan etnik yang lain. Perbezaan ini merangkumi perayaan, sistem
kepercayaan, makanan dan pemakaian murid-murid.
Oleh
itu, murid-murid perlu mempunyai pengetahuan dan hormat-menghormati terhadap
perbezaan budaya itu.
Perbezaan
rohani dan Agama
Setiap
individu mempunyai falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza dengan individu yang
lain. Mereka mempunyai agama mereka yang tersendiri. Anak- anak akan biasa mengikuti
agama ibu bapa mereka. Contoh: Murid- murid daripada bangsa yang berlainan akan
pergi ke tempat-tempat ibadat yang berlainan dan mempunyai kepercayaan- kepercayaan
yang berlainan.
Perbezaan
individu antara Tan Fang Ling dan Soo Mei Xuan:
Berdasarkan temubual dan pemerhatian
yang dilakukan ke atas kedua-dua murid, guru mendapati banyak perbezaan dari
pelbagai aspek. Perbezaan yang ketara dapat dilihat dari fizikal iaitu rupa
paras dan warna kulit mereka.
Dari segi latarbelakang keluarga Tan
Fang Ling, perbezaannya ialah keturunan ibu dan bapa adalah berlainan. Mendiang
bapa Tan Fang Ling berketurunan cina manakala ibunya berketurunan india. Oleh
itu, murid ini dibesarkan dengan cara dan kepercayaan dua kaum tetapi selepas
kematian bapanya dia dibesarkan dalam tatacara dan kepercayaan kaum india. Berbeza dengan Soo Mei Xuan, dia dibesarkan
dengan kasih sayang keluarga yang cukup. Dia juga menjalani kehidupan sebagai
masyarakat cina yang sempurna dan lengkap dengan adat dan kepercayaan nenek
moyang. Hal ini jelas membuktikan tentang teori havighurst (1900-1991) yang menyatakan
konsep perkembangan manusia berdasarkan penguasaan ke atas tugasan-tugasan
kebudayaan yang berkaitan dengan umur seseorang.
Lev Vygotsky (1896-1934) ada
menyebut perkembangan kognitif dipengaruhi oleh interaksi sosial dengan
individu yang mahir dan cekap. Dalam hal ini dapat dilihat dalam perbandingan
tahap pemikiran dan tindakbalas murid. Tan Fang Ling seorang yang pendiam dan
jarang berkomunikasi dengan rakan tetapi kerap berkomunikasi dan bertanya
dengan guru. Oleh itu, Tan Fang Ling memperolehi markah pencapaian ujian daln
dalam kelas lebih tinggi daripada Soo Mei Xuan.
Dari segi sosial pula teori yang
digunakan untuk membuktikan dan menilai tahap sosial kedua-dua murid ini ialah
Teori Personaliti Erikson, Erik Erikson (1902-1994). Teori ini menjelaskan
bahawa perkembangan personality berhubungkait dengan nilai-nilai keibubapaan
dan kemasyarakatan. Dalam teori ini setiap individu akan melalui 8 peringkat
dan peringkat yang terlibat ialah peringkat ‘berdaya usaha lawan rendah diri.’
Dalam hal ini perbezaan antara Tan fang Ling dan Soo Mei Xuan amat ketara di
mana Tan Fang Ling merupakan seorang murid yang pendiam dan jarang
bergurau-senda atau berkomunikasi dengan aktif sesama rakan sekelas. Berbeza
dengan Soo Mei Xuan yang mempunyai pengaruh tertentu dalam kalangan murid-murid
kelas 4J. Latarbelakang keluarga Tan Fang Ling mempengaruhi pembentukan nilai
jati diri dan sikap murid ini. Seperti yang diberitahu, murid ini dibesarkan
tanpa kasih saying seorang bapa sejak dia berumur 8 tahun. Selain itu
kemungkinan sikap pemalu itu diwarisi daripada mendiang bapa Tan Fang Ling.
Perbezaan budaya antara Tan Fang
Ling dan Soo Mei Xuan jelas dilihat dari segi keturunan dan bangsa ibu bapa
masing-masing. Soo Mei Xuan dibesarkan dengan adat masyarakat cina sepenuhnya
kerana ibu bapa murid ini berbangsa cina. Berbeza dengan Tan Fang Ling yang
berlatarbelakangkan dua bangsa iaitu cina dan india. Sebelum kematian bapa Tan
fang Ling dibesarkan mengikut adat masyarakat cina di Malaysia. Selepas itu,
ibu Tan Fang Ling mendidik anak-anaknya mengikut budaya masyarakat cina tetapi
masih beragama budha. Budaya masyarakat india memakai tangkal yang diperbuat
daripada kain atau tali yang ikat di pergelangan tangan dan dikalungkan di
leher. Soo Mei Xuan pula memakai tangkal sembahyang yang diperoleh daripada
tokong. Rantai emas atau bukan emas boleh dijadikan tangkal sembahyang
melambangkan kepercayaan dan budaya masyarakat cina di Malaysia. Perbezaan ini
juga dapat menjelaskan perbezaan dari segi agama dan rohani antara kedua-murid
murid.
Akhir sekali perbezaan dari segi
kesihatan dan jasmani. Oleh kerana saiz badan dan ketinggian antara Tan Fang
Ling dan Soo Mei Xuan tidak terlalu ketara, kemampuan kedua-dua murid ini tidak
begitu berbeza. Kedua-dua murid ini mempunyai tahap kesihatan yang baik. Tetapi
perbezaan tentang aktiviti dan sukan yang diminati dapat dilihat dengan jelas
pada biodata ringkas mereka. Tan Fang Ling lebih gemar membaca buku ketika masa
lapang berbanding Soo Mei Xuan yang suka bermain badminton. Jadi, Soo Mei Xuan
lebih aktif bersosial di dalam kelas berbanding Tan Fang Ling kerana Soo Mei
Xuan sentiasa mencari peluang dalam berkawan dan berkomunikasi.
Kesimpulannya, perbezaan individu
dapat dilakukan dengan membandingkan ciri-ciri fizikal, emosi, kognitif,
sosial, budaya dan agama, dan kesihatan dan jasmani. Semua faktor ini berkaitan
satu sama lain dan setiap individu mempunyai tahap JERIS yang berbeza antara
satu sama lain. Oleh itu, kajian menujukan tentang perbezaan individu amatlah
penting bagi membantu guru meletakkan target pencapaian markah di dalam kelas.
Teori pemerolehan dan teori huraian bahasa
1.0 PENGENALAN
Bahasa memainkan
peranan yang penting dalam kehidupan kita. Penguasaan bahasa yang baik akan
membantu murid bertutur, mendengar, mentaksir, merakam dan menghuraikan
pendapat dengan tepat, mudah dan menarik. Justeru, dalam melengkapkan diri
untuk memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara, setiap individu perlu membina
keyakinan dan jati diri melalui penguasaan bahasa yang bagus dalam komunikasi.
Bahasa Melayu dijadikan sebagai mata
pelajaran wajib yang selaras dengan statusnya sebagai bahasa kebangsaan dan
bahasa rasmi negara. Bahasa Melayu perlu dikuasai pada peringkat awal bagi
membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengetahuan. Pendidikan Bahasa Melayu berhasrat
membina rasa bangga terhadap bangsa yang mencerminkan akal budi dan pemikiran
rakyat, juga berperanan sebagai pemangkin kepada semangat cinta akan tanah air
yang dikongsi bersama oleh semua rakyat dalam satu wawasan. Sebagai
guru Bahasa Melayu, kita bertanggungjawab terhadap penguasaan Bahasa Melayu
setiap murid kita yang bakal menjadi pemimpin negara masa hadapan.
Menurut
Nuraini Yusoff et al (2005), Bahasa
Melayu telah memainkan peranan yang penting semenjak zaman berzaman, iaitu
sebelum kedatangan pengaruh barat ke rantau kepulauan Melayu. Walau
bagaimanapun, penekanan terhadap teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam
era globalisasi telah menggugat peranan Bahasa Melayu. Oleh itu, banyak
perubahan telah dilakukan oleh pihak kerajaan untuk mempertingkatkan penguasaan
Bahasa Melayu murid seperti dasar MBMMBI, LINUS, KSSR dan sebagainya. Namun begitu,
sebagaimana yang kita semua maklum kejayaan dasar-dasar tersebut masih belum dicapai
sepenuhnya. Sebagai guru, kita perlu melaksanakan tanggungjawab kita dalam membantu
murid-murid kita menguasai Bahasa Melayu demi mencapai hasrat dan aspirasi
pendidikan negara.
2.0 TEORI HURAIAN BAHASA & TEORI
PEMEROLEHAN BAHASA
Bahasa adalah
alat untuk berkomunikasi dan dianggap sebagai tingkah laku manusia melalui
ucapan. Teori Huraian Bahasa mengkaji hubungan bahasa dengan jiwa
manusia, jenis-jenis bahasa, bentuk-bentuk bahasa dan perkataan yang digunakan
oleh penutur serta hubungannya dengan fikiran dan jiwa penutur. Aliran kajian
tatabahasa yang terkenal membahagikan Teori Huraian Bahasa kepada
empat iaitu aliran tatabahasa tradisional, struktural dan transformasi
generatif serta fungsional. Terdapat beberapa perbezaan pendapat dalam setiap
aliran bergantung kepada pengaruh yang diterima oleh aliran tersebut. Teori Pemerolehan Bahasa mengkaji bahasa
sebagai alat komunikasi dan perubahan bentuk bahasa yang berlaku ketika
seseorang itu berkomunikasi dan bahasa berkeupayaan menyampaikan maklumat
tentang penuturnya. Eleman dalam
struktur bahasa ialah semantik bukan hubungan sintaksis dari segi struktur bahasa.
Rajah 1: Elemen Teori
Huraian Bahasa & Teori Pemerolehan Bahasa
Rajah 2: Teori
Tradisional (Panini)
Rajah
3: Teori Struktural (Bloomfield)
Rajah 4: Teori Transformasi-Generatif (Chomsky)
Rajah
5: Teori Fungsionalis (Halliday & Wilkins)
Rajah
6: Teori Behaviourisme (Skinner)
Rajah
7: Teori Kognitif
Rajah
8: Teori Interaksionalisme
Rajah
9: Teori Mentalis
3.0 FALSAFAH,
OBJEKTIF DAN ORGANISASI KANDUNGAN SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU
Kurikulum Bahasa Melayu digubal untuk memenuhi hasrat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) bagi melahirkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, emosi, rohani, dan jasmani. Kurikulum Bahasa Melayu
melatih murid menguasai kecekapan berbahasa dan berkomunikasi dengan
menggunakan tatabahasa secara gramatis. Pendidikan
Bahasa Melayu bertujuan membina rasa bangga terhadap bahasa yang mencerminkan
akal budi dan pemikiran rakyat. Selain itu, Pendidikan Bahasa Melayu berperanan
sebagai pemangkin kepada semangat cinta akan tanah air yang dikongsi bersama
oleh semua rakyat.
3.1 Kurikulum
Bersepadu Bahasa Melayu Sekolah Rendah (KBSR)
Pendidikan
Kebangsaan yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996, menjelaskan bahawa Bahasa
Melayu ialah mata pelajaran teras di semua sekolah rendah dan menengah. Kurikulum
Bahasa Melayu digubal bertujuan untuk memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan
Kebangsaan bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani,
emosi, rohani, intelek dan sosial. Dengan pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Bahasa
Melayu, murid yang cekap berbahasa dan berkomunikasi dan dapat menggunakan
tatabahasa secara betul dan tepat dapat dilahirkan. Murid juga akan mampu
mengungkapkan ilmu pengetahuan daripada mata pelajaran yang lain di samping
mengembangkan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK).
Matlamat
sukatan pelajaran Bahasa Melayu KBSR adalah untuk melengkapkan murid dengan
keterampilan berbahasa dan berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri,
memperoleh ilmu, perhubungan sosial, dan urusan harian. Berdasarkan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu (KBSR), pada akhir pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah murid dapat:
1. Mendengar pengucapan dengan teliti
dan memahami serta menghayati pengucapan
alam konteks perbualan harian dan situasi formal.
2. Bertutur petah menggunakan sebutan
dan intonasi yang betul dalam pelbagai situasi.
3. Berbincang dan berkongsi pendapat
untuk menyelesaikan masalah, mencapai persetujuan, dan membuat keputusan
tentang sesuatu perkara.
4. Membaca pelbagai bahan sastera dan
bahan berunsur pengetahuan menggunakan teknik membaca yang sesuai dan berkesan
untuk memperoleh ilmu dan memproses maklumat secara kritis.
5. Memupuk minat membaca sebagai satu
amalan ke arah membina budaya pembelajaran berterusan.
6. Memperkembangkan kekuatan imaginasi,
kreativiti, pemikiran kritis, dan penghayatan nilai murni melalui aktiviti
bertutur, membaca, dan menulis.
7. Mengenali dan menghasilkan pelbagai
jenis penulisan kreatif dan berunsur pengetahuan menggunakan kemahiran menulis
serta proses penulisan yang sesuai dan betul.
8. Menggunakan bahasa baku yang
meliputi ejaan, kosa kata, tatabahasa, dan sebutan yang betul dalam aktiviti
mendengar, bertutur, membaca, dan menulis.
9. Menghargai dan menghayati keindahan
bahasa melalui karya sastera dan karya berunsur ilmu.
10. Menghayati dan mengamalkan nilai
murni, sikap positif, semangat patriotisme, dan perasaan cinta akan negara.
Organisasi
Kandungan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSR berfokus kepada hasil
pembelajaran yang perlu dikuasai oleh murid. Hasil pembelajaran ini berteraskan
Kemahiran Bahasa, iaitu Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Kemahira Membaca, dan
Kemahiran Menulis. Hasil Pembelajaran juga menggabungkan peraturan dalam Sistem
Bahasa dan disokong oleh elemen Pengisian Kurikulum.
Hasil Pembelajaran ialah pernyataan
yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa. Pernyataan Hasil
Pembelajaran merupakan petunjuk yang jelas tentang kemahiran yang perlu
dikuasai oleh murid. Oleh itu, murid perlu menguasai kemahiran berbahasa yang terdapat
dalam setiap hasil pembelajaran. Justeru, Hasil Pembelajaran dapat membantu
guru memilih kandungan, kaedah, sumber, dan prosedur pengajaran yang relevan
dan berkesan. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, Hasil
Pembelajaran dapat dicapai dengan menggabungjalinkan keempat-empat kemahiran
bahasa, sistem bahasa dan pengisian kurikulum. Pendekatan yang berfokus kepada
gaya pembelajaran yang pelbagai juga dapat membantu murid mencapai Hasil
Pembelajaran. Hasil Pembelajaran juga dapat membantu dalam membuat pengukuran
dan penilaian pencapaian murid.
Pengisian Kurikulum terdiri daripada
elemen yang menggabungkan perkembangan terkini dalam pendidikan yang meliputi
aspek ilmu, nilai, kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya, dan kemahiran
bernilai tambah, iaitu kemahiran berfikir, kemahiran belajar, cara belajar,
kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kajian masa depan, kecerdasan
pelbagai, pembelajaran konstruktivisme, dan kontekstual. Semua elemen ini dapat
diaplikasikan oleh murid dalam dunia pekerjaan. Di samping itu, nilai
kewarganegaraan, dan patriotisme juga diberi penekanan selaras dengan matlamat
negara dalam membangunkan masyarakat madani.
3.2 Kurikulum
Standard Bahasa Melayu Sekolah Rendah (KSSR)
Menurut Ragbir Kaur Joginder Singh (2012),
KSSR dibangunkan sejajar dengan perubahan terkini dalam globalisasi pendidikan
dan dunia pendidikan. Dengan berlandaskan FPK dan mengekalkan prinsip KBSR, penambahbaikan dilakukan
kepada reka bentuk organisasi, pedagogi, penegasan kurikulum, peruntukan masa
dan pengurusan kurikulum untuk KSSR (Noriati A. Rashid et al, 2012).
Kurikulum Standard Bahasa Melayu Sekolah Rendah membolehkan murid
memperkembangkan keupayaan dan penguasaan kemahiran bahasa, serta berkomunikasi
dengan menggunakan Bahasa Melayu secara berkesan dan bertatasusila dalam semua
urusan. Standard ini juga menekankan minat dan kecerdasan yang berbeza dalam
kalangan murid. Matlamat Bahasa Melayu KSSR adalah bertujuan untuk
membolehkan murid berketerampilan dalam berbahasa dan boleh berkomunikasi untuk
memenuhi keperluan diri, memperoleh pengetahuan, ilmu, kemahiran, maklumat,
nilai dan idea serta hubungan sosial dalam kehidupan harian mereka.
Bahasa Melayu KSSR
digubal dengan memberikan penekanan pada Standard Kandungan dan Standard
Pembelajaran yang perlu diketahui dan dapat dilakukan oleh murid. Standard
Kandungan dan Standard Pembelajaran ini berpaksikan Kemahiran Bahasa dan Sistem
Bahasa.
Rajah10:
Kandungan Kemahiran Bahasa
Sistem Bahasa pula merangkumi
perkara-perkara berikut:
a)
Tatabahasa
Kandungan
tatabahasa terdiri daripada morfologi dan sintaksis. Morfologi ialah bidang
ilmu bahasa yang mengkaji struktur, bentuk dan golongan kata. Sintaksis
ialah bidang ilmu bahasa yang mengkaji bentuk, struktur, dan binaan ayat.
b)
Tanda Baca
Tanda baca penting
dikuasai dalam komunikasi tulisan untuk memastikan keselarasan dan juga makna
yang tepat. Misalnya, koma dan tanda noktah mewakili hentian dalam pertuturan.
Penggunaan tanda baca yang betul dapat mewakili intonasi dalam bacaan dan
penulisan.
c)
Sistem Ejaan
Perkara yang diberikan penekanan
dalam sitem ejaan ialah pola keselarasan huruf vokal, ejaan kata pinjaman dan
ejaan kata dasar serta terbitan.
d) Sebutan
& Intonasi
Sebutan dan
intonasi diajarkan supaya murid dapat menyebut perkataan dan ayat dengan betul
serta memahami intonasi dan jeda. Kemahiran yang ditekankan ialah kebolehan
mengenal pasti dan membezakan pelbagai aspek dalam sebutan dan intonasi supaya
murid dapat menyampaikan maksud dengan tepat. Sebutan bahasa Melayu yang
diajarkan hendaklah menggunakan sebutan bahasa Melayu baku. Intonasi ayat
bahasa Melayu yang diajarkan mengikut pola seperti ayat penyata, ayat tanya,
ayat perintah, ayat seruan dan sebagainya.
e)
Kosa Kata
Kosa kata terdiri
daripada kata umum dan istilah. Penguasaan kosa kata perlu dipertingkat dan
diperkembangkan agar murid dapat mengungkapkan maklumat dan buah fikiran
selaras dengan penambahan ilmu dalam mata-mata pelajaran yang dipelajari di
peringkat sekolah rendah.
f)
Peribahasa
Peribahasa merangkumi
simpulan bahasa, perumpamaan, pepatah, bidalan, perbilangan dan kata-kata
hikmat perlu diajarkan dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia. Pemilihan
peribahasa hendaklah mengutamakan falsafah, keperibadian, dan nilai murni masyarakat
Malaysia yang berbilang kaum.
4.0 PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH (PBS)
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dilaksanakan di semua sekolah
rendah mulai Tahun 1 pada 2011 dan bertujuan untuk menilai dan mentaksir
murid dengan adil berdasarkan kebolehan, minat, dan bakat murid.
4.1 Konsep &
Objektif PBS
PBS merupakan salah satu usaha kerajaan
melalui Kementerian Pelajaran untuk membangunkan modal insan secara holistik
dengan menekankan penguasaan ilmu pengetahuan, modal intelektual, pembudayaan
sikap progresif dan pengamalan nilai, etika dan moral yang tinggi. PBS menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani)
dan psikomotor (jasmani) yang selaras dengan FPK dan KSSR.
Rajah 11 : Komponen Pentaksiran Berasaskan Sekolah
4.2 Kebaikan PBS
Azmy Mohamed (2011) menjelaskan bahawa sistem
pendidikan yang berorientasikan peperiksaan dan terlalu mengiktiraf pencapaian
akademik menyebabkan penglibatan pelajar kurang dalam kokurikulum serta memberi
tekanan kepada guru, ibu bapa dan pelajar berkenaan.
Pada pendapat saya,
pelaksanaan PBS banyak memberi kebaikan kepada bidang pendidikan negara kita.
Pertama, murid boleh memperbaiki kelemahan atau masalah
pembelajaran di sekolah melalui
penilaian dan bimbingan. Maklum balas yang diberi berdasarkan standard prestasi boleh
membantu murid mengenal pasti kelemahan yang
perlu dibaiki untuk memberi hasil yang lebih baik. Keadaan inilah yang memberi motivasi
dan keyakinan kepada murid mencuba lagi bagi meningkatkan prestasi mereka
pada masa hadapan.
Selain itu, PBS juga membolehkan
guru mentaksir dan memahami bakat serta
kemampuan yang ada pada setiap murid. Murid tidak akan keciciran melalui
pelaksanaan PBS. Justeru, murid dapat memasuki aliran yang sesuai di sekolah
menengah setelah mendapat pendidikan di sekolah rendah selama 6 tahun. Murid
yang lemah akademiknya boleh memasuki aliran seperti aliran seni, aliran sukan
dan aliran kemahiran dan vokasional mengikut potensi dan kebolehan mereka.
Kebaikan
yang seterusnya ialah tekanan murid
dapat dikurangkan dan keseronokan
semasa belajar dapat diwujudkan. Melalui PBS, murid dilatih untuk berfikir
secara kritis dan mengaplikasi ilmu yang dipelajari dalam pelbagai konteks
keperluan serta tidak terikat dengan keperluan peperiksaan semata-mata. Justeru,
murid akan belajar dalam persekitaran yang harmonis yang membolehkan mereka mengembangkan
potensi mereka. Selain itu, tekanan
ibu bapa yang mementingkan akademik juga dapat dikurangkan.
Seterusnya,
pelaksanaan PBS dapat menggalakkan murid
terlibat secara aktif dalam aktiviti kokurikulum. Murid tidak perlu
berhadapan dengan pendidikan yang berorentasikan peperiksaan semata-mata dan
mereka boleh terlibat secara aktif dalam aktiviti sukan ataupun kokurikulum di
sekolah mengikut minat dan kemampuan mereka. Fenomena ini dapat
melahirkan murid yang lebih cemerlang dalam semua aspek kerana pentaksirannya
dilakukan bukan sahaja terhad kepada bidang akademik tetapi juga merangkumi sahsiah,
sukan dan kokurikulum.
4.3 Cabaran dan Penambahbaikan
PBS
Pelaksanaan PBS banyak mendapat
rungutan daripada pelbagai pihak terutamanya guru. Banyak guru mengatakan
bahawa PBS membebankan mereka dalam menyediakan lembaran kerja serta memasukkan
prestasi murid secara dalam talian. Hal ini dikatakan demikian kerana guru terpaksa memperuntukkan masa yang
agak lama untuk mengakses Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(SPPBS).
Pelaksanaan PBS sepatutnya memudahkan kerja guru dalam
merekod pencapaian murid dan bukannya membebankan guru. Oleh itu, pihak
berkuasa perlu mengambil tindakan dalam menyelesaikan masalah-masalah yang
timbul. Pihak berkuasa PBS perlu menyelenggarakan SPPBS
supaya sistem itu dapat menampung bilangan pengguna yang mengakses
secara serentak. Selain itu, skor dalam sistem tersebut perlu dipermudahkan.
Dengan ini kesukaran guru dalam melaksanakan tugas dapat diatasi.
Kedua, kebanyakan guru masih
lagi tidak memahami konsep dan cara pelaksanaan PBS. Oleh itu, kemahiran dan
pengetahuan guru terhadap pelaksanaan PBS ini perlu ditingkatkan melalui
pendedahan ataupun latihan yang mantap. Dengan ini, guru dapat melaksanakan pengajaran
dan pembelajaran mereka dengan lebih berkesan.
Dengan
pelaksanaan KSSR, cabaran kepada insan guru menjadi semakin
hebat dan memerlukan komitmen padu guru supaya faham, cukup berpengetahuan dan
berkemahiran semasa menjalankan tugas masing-masing. Jika tidak, apa sahaja
rancangan yang akan dilaksanakan hanya memberi impak minimum dan sangat
perlahan, kalau pun tidak, bakal mengundang kegagalan, membazirkan masa, tenaga
dan wang rakyat (Mohd Yusof Abdullah, 2011). Oleh itu, guru perlu meningkatkan kecekapan
ikhtisas melalui pengajian, penyelidikan, lawatan dan menghadiri kursus ikhtisas,
persidangan, mesyuarat atau seminar supaya mencapai mutu pengajaran.
5.0 RUMUSAN & CADANGAN
Merujuk
kepada perbincangan di atas, kami berpendapat bahawa perubahan sistem
pendidikan atau sukatan pelajaran yang berorientasikan program bersepadu haruslah
diambil perhatian oleh semua pihak termasuk penggubal dasar, pihak pentadbiran
sekolah, ibu bapa dan guru. Kejayaan sesuatu perkara memerlukan komitmen dan
kerjasama semua pihak terutamanya guru yang memainkan peranan penting dalam
menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan untuk mencapai
hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Guru sepatutnya melaksanakan pengajaran
dan pembelajaran mereka dengan baik dan berkesan mengikut kesesuaian murid
supaya memberi hasil pembelajaran kepada murid.
Sekarang, sekolah dilihat sebagai institusi
yang tidak hanya menyediakan murid untuk peperiksaan semata-mata tetapi lebih
berperanan dalam mendidik dan membimbing murid untuk menguasai ilmu pengetahuan
dan kemahiran ke arah pembangunan dan pembentukan modal insan yang holistis. Sebagai
pendidik, kita sepatutnya mempunyai sikap, pandangan dan visi yang positif
terhadap tugas dan amanah kita bagi merealisasikan tujuan dan hasrat FPK. Guru wajar dan wajib memanfaatkan
segala kepakaran dan ilmunya untuk membina modal insan dalam pelbagai aspek dan
dimensi demi memenuhi tuntutan FPK yang menjadi tunjang kepada sistem
pendidikan di negara kita selama ini. Semua aspek yang diambil
kira dapat memberi kesan positif kepada murid supaya mereka dapat mengaplikasikan
ilmu dan pengetahuan yang diperolehi dalam kehidupan sebenar.
Kesimpulannya,
jika setiap pendidik memahami falsafah, objektif dan organisasi kandungan
sukatan pelajaran yang ditetapkan dan melaksanakan tugas dan tanggungjawab
profesion mereka dengan baik, sudah pasti matlamat dasar pendidikan negara akan
menjadi satu kenyataan, dan bukan satu impian sahaja.
BIBLIOGRAFI
Buku:
·
Kementerian Pelajaran Malaysia.
(2011). Kurikulum Standard Sekolah
Rendah: Bahasa Malaysia Sekolah Jenis Kebangsaan. Terbitan
Bahagian Pembangunan
Kurikulum Kementerian Pelajaran
Malaysia.
·
Noriati A. Rashid, Lee Keok Cheong,
Zulkufli Mahayudin & Zakiah
Noordin. (2012). Falsafah & pendidikan di Malaysia.
Siri Pendidikan
Guru: Oxford Fajar.
·
Nuraini Yusoff, Hishamuddin Isam,
Faizah Ahmad, Phat a/l Awang Deng,
Rohaya
Md. Ali, Nor Hafidah Ibrahim, Mashetoh Abd. Mutalib & Yusniza Yaakub. (2005).
Bahasa Melayu untuk pengurusan.
Sintok: Universiti Utara Malaysia.
·
Ragbir Kaur Joginder Singh. (2012). Panduan ilmu pendidikan untuk DPLI
falsafah dan etika. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Terbitan Eletronik:
·
Azmy Mohamed. (2011, Disember 5). Rasional pelaksanaan PBS.
Utusan: Pendidikan. Diperolehi
pada 5 April 2013, daripada http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1205&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_01.htm
·
Mohd Yusof Abdullah et al. (2011, Mei 18). Guru penjana transformasi
negara. Minda Pendidik.
Diperolehi pada 17 April 2013, daripada
·
Subscribe to:
Posts (Atom)