Pages

Wednesday, May 15, 2013

tugasan Linguistik Bahasa Melayu

2.0       TEORI HURAIAN BAHASA & TEORI PEMEROLEHAN BAHASA
Bahasa adalah alat untuk berkomunikasi dan dianggap sebagai tingkah laku manusia melalui ucapan. Teori Huraian Bahasa mengkaji hubungan bahasa dengan jiwa manusia, jenis-jenis bahasa, bentuk-bentuk bahasa dan perkataan yang digunakan oleh penutur serta hubungannya dengan fikiran dan jiwa penutur. Aliran kajian tatabahasa yang terkenal membahagikan Teori Huraian Bahasa kepada empat iaitu aliran tatabahasa tradisional, struktural dan transformasi generatif serta fungsional. Terdapat beberapa perbezaan pendapat dalam setiap aliran bergantung kepada pengaruh yang diterima oleh aliran tersebut. Teori Pemerolehan Bahasa mengkaji bahasa sebagai alat komunikasi dan perubahan bentuk bahasa yang berlaku ketika seseorang itu berkomunikasi dan bahasa berkeupayaan menyampaikan maklumat tentang penuturnya. Eleman dalam struktur bahasa ialah semantik bukan hubungan sintaksis dari segi struktur bahasa. 
3.0       FALSAFAH, OBJEKTIF DAN ORGANISASI KANDUNGAN SUKATAN  PELAJARAN BAHASA MELAYU
Kurikulum Bahasa Melayu digubal untuk memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, emosi, rohani, dan jasmani. Kurikulum Bahasa Melayu melatih murid menguasai kecekapan berbahasa dan berkomunikasi dengan menggunakan tatabahasa secara gramatis. Pendidikan Bahasa Melayu bertujuan membina rasa bangga terhadap bahasa yang mencerminkan akal budi dan pemikiran rakyat. Selain itu, Pendidikan Bahasa Melayu berperanan sebagai pemangkin kepada semangat cinta akan tanah air yang dikongsi bersama oleh semua rakyat.

3.1       Kurikulum Bersepadu Bahasa Melayu Sekolah Rendah (KBSR)  
Pendidikan Kebangsaan yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996, menjelaskan bahawa Bahasa Melayu ialah mata pelajaran teras di semua sekolah rendah dan menengah. Kurikulum Bahasa Melayu digubal bertujuan untuk memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Dengan pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Bahasa Melayu, murid yang cekap berbahasa dan berkomunikasi dan dapat menggunakan tatabahasa secara betul dan tepat dapat dilahirkan. Murid juga akan mampu mengungkapkan ilmu pengetahuan daripada mata pelajaran yang lain di samping mengembangkan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK).

Matlamat sukatan pelajaran Bahasa Melayu KBSR adalah untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri, memperoleh ilmu, perhubungan sosial, dan urusan harian. Berdasarkan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu (KBSR), pada akhir pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah murid dapat:
1.    Mendengar pengucapan dengan teliti dan memahami serta menghayati pengucapan  alam konteks perbualan harian dan situasi formal.
2.    Bertutur petah menggunakan sebutan dan intonasi yang betul dalam pelbagai situasi.
3.    Berbincang dan berkongsi pendapat untuk menyelesaikan masalah, mencapai persetujuan, dan membuat keputusan tentang sesuatu perkara.
4.    Membaca pelbagai bahan sastera dan bahan berunsur pengetahuan menggunakan teknik membaca yang sesuai dan berkesan untuk memperoleh ilmu dan memproses maklumat secara kritis.
5.    Memupuk minat membaca sebagai satu amalan ke arah membina budaya pembelajaran berterusan.
6.    Memperkembangkan kekuatan imaginasi, kreativiti, pemikiran kritis, dan penghayatan nilai murni melalui aktiviti bertutur, membaca, dan menulis.
7.    Mengenali dan menghasilkan pelbagai jenis penulisan kreatif dan berunsur pengetahuan menggunakan kemahiran menulis serta proses penulisan yang sesuai dan betul.
8.    Menggunakan bahasa baku yang meliputi ejaan, kosa kata, tatabahasa, dan sebutan yang betul dalam aktiviti mendengar, bertutur, membaca, dan menulis.
9.    Menghargai dan menghayati keindahan bahasa melalui karya sastera dan karya berunsur ilmu.
10. Menghayati dan mengamalkan nilai murni, sikap positif, semangat patriotisme, dan perasaan cinta akan negara.

Organisasi Kandungan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSR berfokus kepada hasil pembelajaran yang perlu dikuasai oleh murid. Hasil pembelajaran ini berteraskan Kemahiran Bahasa, iaitu Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Kemahira Membaca, dan Kemahiran Menulis. Hasil Pembelajaran juga menggabungkan peraturan dalam Sistem Bahasa dan disokong oleh elemen Pengisian Kurikulum.

Hasil Pembelajaran ialah pernyataan yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa. Pernyataan Hasil Pembelajaran merupakan petunjuk yang jelas tentang kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid. Oleh itu, murid perlu menguasai kemahiran berbahasa yang terdapat dalam setiap hasil pembelajaran. Justeru, Hasil Pembelajaran dapat membantu guru memilih kandungan, kaedah, sumber, dan prosedur pengajaran yang relevan dan berkesan. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, Hasil Pembelajaran dapat dicapai dengan menggabungjalinkan keempat-empat kemahiran bahasa, sistem bahasa dan pengisian kurikulum. Pendekatan yang berfokus kepada gaya pembelajaran yang pelbagai juga dapat membantu murid mencapai Hasil Pembelajaran. Hasil Pembelajaran juga dapat membantu dalam membuat pengukuran dan penilaian pencapaian murid.

Pengisian Kurikulum terdiri daripada elemen yang menggabungkan perkembangan terkini dalam pendidikan yang meliputi aspek ilmu, nilai, kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya, dan kemahiran bernilai tambah, iaitu kemahiran berfikir, kemahiran belajar, cara belajar, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kajian masa depan, kecerdasan pelbagai, pembelajaran konstruktivisme, dan kontekstual. Semua elemen ini dapat diaplikasikan oleh murid dalam dunia pekerjaan. Di samping itu, nilai kewarganegaraan, dan patriotisme juga diberi penekanan selaras dengan matlamat negara dalam membangunkan masyarakat madani.

3.2       Kurikulum Standard Bahasa Melayu Sekolah Rendah (KSSR)   
Menurut Ragbir Kaur Joginder Singh (2012), KSSR dibangunkan sejajar dengan perubahan terkini dalam globalisasi pendidikan dan dunia pendidikan. Dengan berlandaskan FPK dan mengekalkan prinsip KBSR, penambahbaikan dilakukan kepada reka bentuk organisasi, pedagogi, penegasan kurikulum, peruntukan masa dan pengurusan kurikulum untuk KSSR (Noriati A. Rashid et al, 2012). 

Kurikulum Standard Bahasa Melayu Sekolah Rendah membolehkan murid memperkembangkan keupayaan dan penguasaan kemahiran bahasa, serta berkomunikasi dengan menggunakan Bahasa Melayu secara berkesan dan bertatasusila dalam semua urusan. Standard ini juga menekankan minat dan kecerdasan yang berbeza dalam kalangan murid. Matlamat Bahasa Melayu KSSR adalah bertujuan untuk membolehkan murid berketerampilan dalam berbahasa dan boleh berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri, memperoleh pengetahuan, ilmu, kemahiran, maklumat, nilai dan idea serta hubungan sosial dalam kehidupan harian mereka.

Bahasa Melayu KSSR digubal dengan memberikan penekanan pada Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran yang perlu diketahui dan dapat dilakukan oleh murid. Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran ini berpaksikan Kemahiran Bahasa dan Sistem Bahasa.

Tugasan Psikologi Pendidikan (Perbezaan Individu)


Perbezaan individu.
Tugasan ini merupakan tugasan yang amat berguna untuk menilai tahap kebolehan, kecergasan, rohani, intelek dan kognitif murid. Murid-murid di sekolah rendah mesti dinilai dari awal lagi untuk mengesan masalah yang dihadapi oleh murid-murid.
Papalia (2001), mengatakan manusia berbeza dari segi jantina, berat, bentuk badan, tahap kesihatan dan tenaga, personaliti, dan emosi.
Slavin (1997), mengaitkan perbezaan individu dengan konteks pengajaran dan pembelajaran. Faktor persekitaran pula seperti gaya hidup keluarga, sosio-ekonomi keluarga, pengaruh persekitaran di rumah dan disekolah.        
Sepanjang menjalankan tugasan ini, guru telah menggunakan beberapa aspek berdasarkan teori dan menyesuaikan serta mengaplikasikan dalam membuat penilaian. Hal ini disebabkan kesesuaian teori itu bergantung kepada persekitaran, dan masyarakat dalam kawasan kajian.
Perbezaan fizikal
Semua murid berbeza dari segi saiz dan bentuk menyebabkan perbezaan kepada kekuatan fizikal. Secara amnya, kekuatan fizikal murid lelaki lebih kuat berbanding murid perempuan. Murid lelaki biasanya lebih lasak dan gemar terlibat dalam aktiviti luar seperti mendaki gunung, berkayak, bermain papan luncur dan lain-lain aktiviti yang mencabar.
Perbezaan dari segi umur dan kematangan juga mempengaruhi kebolehan pembelajarab murid. Contohnya, murid yang lebih matang di dalam kelas mempunyai pencapaian akedemik yang lebih baik. banyak kajian telah menunjukkan murid perempuan murid perempuan mempunyai pencapaian akedemik yang lebih baik daripada murid lelaki. Tetapi, di peringkat sekolah menengah dan selepas berumur 15 tahun, murid- murid lelaki lebih Berjaya berbanding dengan murid-murid perempuan.
Perbezaan fizikal juga jelas kelihatan dari segi warna kulit, mata, rambut, dan kadar kebotakan dan mempunyai uban. Akal atau struktur kognitif juga berubah mengikut kematangan.

Perbezaan Kognitif.
Secara lazimnya semua manusia mempunyai kebolehan kognitif yang berbeza-beza termasuk kebolehan lisan, memproses maklumat, kebolehan ‘spatial’ dan matematik. Memori dan kemahiran menulis adalah berbeza di kalangan murid-murid. Secara amnya, murid-murid perempuan lebih baik dari segi ingatan daripada murid lelaki terutama di sekolah rendah. Kebolehan spatial ialah kebolehan mengagak membuat sesuatu, contohnya memasukkan perabot ke dalam kereta.
Kebiasaannya, murid-murid lelaki lebih baik dalam bidang matematik dan sains, tetapi murid-murid perempuan lebih bagus dalam aspek mebaca dan bidang sastera.
Selain itu, masalah pembelajaran seperti Kurang Upaya Kognitif seperti disleksia dan ‘Attention Defict Hyperactive Disorder’ (ADHD) atau ‘Learning disabilites’ (LD) mencacatkan kebolehan murid-murid untuk mencapai pencapaian akedemik yang lebih tinggi.
Murid-murid mempunyai kepelbagaian tahap kestabilan emosi. Kepelbagaian ini disebabkan oleh keadaan emosi di sekeliling murid-murid semasa proses pembesaran mereka. Emosi seseorang kanak-kanak berasal daripada ibu bapa dan keluarganya yang mempunyai pelbagai kemahiran bersosial dan tahap sosio-emosi yang berbeza. Hal ini akan mengakibatkan melahirkan personality murid-murid yang berbeza.
Sesetengah murid mempunyai tahap kecergasan emosi (EQ) yang tinggi berbanding murid-murid yang lain. Perezaan emosi merangkumi emosi-emosi ketakutan, sensitive, cepat marah, pemalu dan pasif.


Perbezaan Sosial
Perbezaan sosial berpunca dari latarbelakang sosio-ekonomi murid-murid dan kapasiti pendapatan keluarga masing-masing.
Murid-murid berasal dari kalangan keluarga yang mewah mendapat nutrisi yang lebih bagus dan keadaan fizikal yang terjaga rapi. Manakala murid-murid yang berasal dari keluarga kelas pertengahan mendedahkan anak-anak mereka kepada pelbagai aktiviti yang mencabar seperti perkhemahan dan bengkel-bengkel kemahiran.
Murid-murid yang berasal dari keluarga yang susah pula tidak mampu mempunyai nutrisi yang seimbang dan tidak mempunyai begitu banyak peluang untuk melibatkan diri dalam program-program  yang pelbagai dan tidak mampu menghadiri kelas-kelas teras utama.
Perbezaan Budaya
Perbezaan budaya wujud di dalam kelas yang terdapat pelbagai kaum seperti Melayu, Cina, India dan etnik yang lain. Perbezaan ini merangkumi perayaan, sistem kepercayaan, makanan dan pemakaian murid-murid.
Oleh itu, murid-murid perlu mempunyai pengetahuan dan hormat-menghormati terhadap perbezaan budaya itu.

Perbezaan rohani dan Agama
Setiap individu mempunyai falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza dengan individu yang lain. Mereka mempunyai agama mereka yang tersendiri. Anak- anak akan biasa mengikuti agama ibu bapa mereka. Contoh: Murid- murid daripada bangsa yang berlainan akan pergi ke tempat-tempat ibadat yang berlainan dan mempunyai kepercayaan- kepercayaan yang berlainan.