Pages

Thursday, June 6, 2013

Perbezaan Individu



Perbezaan individu.
Tugasan ini merupakan tugasan yang amat berguna untuk menilai tahap kebolehan, kecergasan, rohani, intelek dan kognitif murid. Murid-murid di sekolah rendah mesti dinilai dari awal lagi untuk mengesan masalah yang dihadapi oleh murid-murid.
Papalia (2001), mengatakan manusia berbeza dari segi jantina, berat, bentuk badan, tahap kesihatan dan tenaga, personaliti, dan emosi.
Slavin (1997), mengaitkan perbezaan individu dengan konteks pengajaran dan pembelajaran. Faktor persekitaran pula seperti gaya hidup keluarga, sosio-ekonomi keluarga, pengaruh persekitaran di rumah dan disekolah.        
Sepanjang menjalankan tugasan ini, guru telah menggunakan beberapa aspek berdasarkan teori dan menyesuaikan serta mengaplikasikan dalam membuat penilaian. Hal ini disebabkan kesesuaian teori itu bergantung kepada persekitaran, dan masyarakat dalam kawasan kajian.
Perbezaan fizikal
Semua murid berbeza dari segi saiz dan bentuk menyebabkan perbezaan kepada kekuatan fizikal. Secara amnya, kekuatan fizikal murid lelaki lebih kuat berbanding murid perempuan. Murid lelaki biasanya lebih lasak dan gemar terlibat dalam aktiviti luar seperti mendaki gunung, berkayak, bermain papan luncur dan lain-lain aktiviti yang mencabar.
Perbezaan dari segi umur dan kematangan juga mempengaruhi kebolehan pembelajarab murid. Contohnya, murid yang lebih matang di dalam kelas mempunyai pencapaian akedemik yang lebih baik. banyak kajian telah menunjukkan murid perempuan murid perempuan mempunyai pencapaian akedemik yang lebih baik daripada murid lelaki. Tetapi, di peringkat sekolah menengah dan selepas berumur 15 tahun, murid- murid lelaki lebih Berjaya berbanding dengan murid-murid perempuan.
Perbezaan fizikal juga jelas kelihatan dari segi warna kulit, mata, rambut, dan kadar kebotakan dan mempunyai uban. Akal atau struktur kognitif juga berubah mengikut kematangan.

Perbezaan Kognitif.
Secara lazimnya semua manusia mempunyai kebolehan kognitif yang berbeza-beza termasuk kebolehan lisan, memproses maklumat, kebolehan ‘spatial’ dan matematik. Memori dan kemahiran menulis adalah berbeza di kalangan murid-murid. Secara amnya, murid-murid perempuan lebih baik dari segi ingatan daripada murid lelaki terutama di sekolah rendah. Kebolehan spatial ialah kebolehan mengagak membuat sesuatu, contohnya memasukkan perabot ke dalam kereta.
Kebiasaannya, murid-murid lelaki lebih baik dalam bidang matematik dan sains, tetapi murid-murid perempuan lebih bagus dalam aspek mebaca dan bidang sastera.
Selain itu, masalah pembelajaran seperti Kurang Upaya Kognitif seperti disleksia dan ‘Attention Defict Hyperactive Disorder’ (ADHD) atau ‘Learning disabilites’ (LD) mencacatkan kebolehan murid-murid untuk mencapai pencapaian akedemik yang lebih tinggi.
Murid-murid mempunyai kepelbagaian tahap kestabilan emosi. Kepelbagaian ini disebabkan oleh keadaan emosi di sekeliling murid-murid semasa proses pembesaran mereka. Emosi seseorang kanak-kanak berasal daripada ibu bapa dan keluarganya yang mempunyai pelbagai kemahiran bersosial dan tahap sosio-emosi yang berbeza. Hal ini akan mengakibatkan melahirkan personality murid-murid yang berbeza.
Sesetengah murid mempunyai tahap kecergasan emosi (EQ) yang tinggi berbanding murid-murid yang lain. Perezaan emosi merangkumi emosi-emosi ketakutan, sensitive, cepat marah, pemalu dan pasif.


Perbezaan Sosial
Perbezaan sosial berpunca dari latarbelakang sosio-ekonomi murid-murid dan kapasiti pendapatan keluarga masing-masing.
Murid-murid berasal dari kalangan keluarga yang mewah mendapat nutrisi yang lebih bagus dan keadaan fizikal yang terjaga rapi. Manakala murid-murid yang berasal dari keluarga kelas pertengahan mendedahkan anak-anak mereka kepada pelbagai aktiviti yang mencabar seperti perkhemahan dan bengkel-bengkel kemahiran.
Murid-murid yang berasal dari keluarga yang susah pula tidak mampu mempunyai nutrisi yang seimbang dan tidak mempunyai begitu banyak peluang untuk melibatkan diri dalam program-program  yang pelbagai dan tidak mampu menghadiri kelas-kelas teras utama.
Perbezaan Budaya
Perbezaan budaya wujud di dalam kelas yang terdapat pelbagai kaum seperti Melayu, Cina, India dan etnik yang lain. Perbezaan ini merangkumi perayaan, sistem kepercayaan, makanan dan pemakaian murid-murid.
Oleh itu, murid-murid perlu mempunyai pengetahuan dan hormat-menghormati terhadap perbezaan budaya itu.

Perbezaan rohani dan Agama
Setiap individu mempunyai falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza dengan individu yang lain. Mereka mempunyai agama mereka yang tersendiri. Anak- anak akan biasa mengikuti agama ibu bapa mereka. Contoh: Murid- murid daripada bangsa yang berlainan akan pergi ke tempat-tempat ibadat yang berlainan dan mempunyai kepercayaan- kepercayaan yang berlainan.

Perbezaan individu antara Tan Fang Ling dan Soo Mei Xuan:
            Berdasarkan temubual dan pemerhatian yang dilakukan ke atas kedua-dua murid, guru mendapati banyak perbezaan dari pelbagai aspek. Perbezaan yang ketara dapat dilihat dari fizikal iaitu rupa paras dan warna kulit mereka.
            Dari segi latarbelakang keluarga Tan Fang Ling, perbezaannya ialah keturunan ibu dan bapa adalah berlainan. Mendiang bapa Tan Fang Ling berketurunan cina manakala ibunya berketurunan india. Oleh itu, murid ini dibesarkan dengan cara dan kepercayaan dua kaum tetapi selepas kematian bapanya dia dibesarkan dalam tatacara dan kepercayaan kaum india.  Berbeza dengan Soo Mei Xuan, dia dibesarkan dengan kasih sayang keluarga yang cukup. Dia juga menjalani kehidupan sebagai masyarakat cina yang sempurna dan lengkap dengan adat dan kepercayaan nenek moyang. Hal ini jelas membuktikan tentang teori havighurst (1900-1991) yang menyatakan konsep perkembangan manusia berdasarkan penguasaan ke atas tugasan-tugasan kebudayaan yang berkaitan dengan umur seseorang.
            Lev Vygotsky (1896-1934) ada menyebut perkembangan kognitif dipengaruhi oleh interaksi sosial dengan individu yang mahir dan cekap. Dalam hal ini dapat dilihat dalam perbandingan tahap pemikiran dan tindakbalas murid. Tan Fang Ling seorang yang pendiam dan jarang berkomunikasi dengan rakan tetapi kerap berkomunikasi dan bertanya dengan guru. Oleh itu, Tan Fang Ling memperolehi markah pencapaian ujian daln dalam kelas lebih tinggi daripada Soo Mei Xuan.
            Dari segi sosial pula teori yang digunakan untuk membuktikan dan menilai tahap sosial kedua-dua murid ini ialah Teori Personaliti Erikson, Erik Erikson (1902-1994). Teori ini menjelaskan bahawa perkembangan personality berhubungkait dengan nilai-nilai keibubapaan dan kemasyarakatan. Dalam teori ini setiap individu akan melalui 8 peringkat dan peringkat yang terlibat ialah peringkat ‘berdaya usaha lawan rendah diri.’ Dalam hal ini perbezaan antara Tan fang Ling dan Soo Mei Xuan amat ketara di mana Tan Fang Ling merupakan seorang murid yang pendiam dan jarang bergurau-senda atau berkomunikasi dengan aktif sesama rakan sekelas. Berbeza dengan Soo Mei Xuan yang mempunyai pengaruh tertentu dalam kalangan murid-murid kelas 4J. Latarbelakang keluarga Tan Fang Ling mempengaruhi pembentukan nilai jati diri dan sikap murid ini. Seperti yang diberitahu, murid ini dibesarkan tanpa kasih saying seorang bapa sejak dia berumur 8 tahun. Selain itu kemungkinan sikap pemalu itu diwarisi daripada mendiang bapa Tan Fang Ling.
            Perbezaan budaya antara Tan Fang Ling dan Soo Mei Xuan jelas dilihat dari segi keturunan dan bangsa ibu bapa masing-masing. Soo Mei Xuan dibesarkan dengan adat masyarakat cina sepenuhnya kerana ibu bapa murid ini berbangsa cina. Berbeza dengan Tan Fang Ling yang berlatarbelakangkan dua bangsa iaitu cina dan india. Sebelum kematian bapa Tan fang Ling dibesarkan mengikut adat masyarakat cina di Malaysia. Selepas itu, ibu Tan Fang Ling mendidik anak-anaknya mengikut budaya masyarakat cina tetapi masih beragama budha. Budaya masyarakat india memakai tangkal yang diperbuat daripada kain atau tali yang ikat di pergelangan tangan dan dikalungkan di leher. Soo Mei Xuan pula memakai tangkal sembahyang yang diperoleh daripada tokong. Rantai emas atau bukan emas boleh dijadikan tangkal sembahyang melambangkan kepercayaan dan budaya masyarakat cina di Malaysia. Perbezaan ini juga dapat menjelaskan perbezaan dari segi agama dan rohani antara kedua-murid murid.
            Akhir sekali perbezaan dari segi kesihatan dan jasmani. Oleh kerana saiz badan dan ketinggian antara Tan Fang Ling dan Soo Mei Xuan tidak terlalu ketara, kemampuan kedua-dua murid ini tidak begitu berbeza. Kedua-dua murid ini mempunyai tahap kesihatan yang baik. Tetapi perbezaan tentang aktiviti dan sukan yang diminati dapat dilihat dengan jelas pada biodata ringkas mereka. Tan Fang Ling lebih gemar membaca buku ketika masa lapang berbanding Soo Mei Xuan yang suka bermain badminton. Jadi, Soo Mei Xuan lebih aktif bersosial di dalam kelas berbanding Tan Fang Ling kerana Soo Mei Xuan sentiasa mencari peluang dalam berkawan dan berkomunikasi.
            Kesimpulannya, perbezaan individu dapat dilakukan dengan membandingkan ciri-ciri fizikal, emosi, kognitif, sosial, budaya dan agama, dan kesihatan dan jasmani. Semua faktor ini berkaitan satu sama lain dan setiap individu mempunyai tahap JERIS yang berbeza antara satu sama lain. Oleh itu, kajian menujukan tentang perbezaan individu amatlah penting bagi membantu guru meletakkan target pencapaian markah di dalam kelas.
 

No comments:

Post a Comment