Perbezaan individu.
Tugasan
ini merupakan tugasan yang amat berguna untuk menilai tahap kebolehan,
kecergasan, rohani, intelek dan kognitif murid. Murid-murid di sekolah rendah
mesti dinilai dari awal lagi untuk mengesan masalah yang dihadapi oleh murid-murid.
Papalia (2001), mengatakan manusia
berbeza dari segi jantina, berat, bentuk badan, tahap kesihatan dan tenaga,
personaliti, dan emosi.
Slavin (1997), mengaitkan perbezaan
individu dengan konteks pengajaran dan pembelajaran. Faktor persekitaran pula
seperti gaya hidup keluarga, sosio-ekonomi keluarga, pengaruh persekitaran di
rumah dan disekolah.
Sepanjang menjalankan tugasan ini,
guru telah menggunakan beberapa aspek berdasarkan teori dan menyesuaikan serta
mengaplikasikan dalam membuat penilaian. Hal ini disebabkan kesesuaian teori
itu bergantung kepada persekitaran, dan masyarakat dalam kawasan kajian.
Perbezaan fizikal
Semua
murid berbeza dari segi saiz dan bentuk menyebabkan perbezaan kepada kekuatan
fizikal. Secara amnya, kekuatan fizikal murid lelaki lebih kuat berbanding
murid perempuan. Murid lelaki biasanya lebih lasak dan gemar terlibat dalam
aktiviti luar seperti mendaki gunung, berkayak, bermain papan luncur dan
lain-lain aktiviti yang mencabar.
Perbezaan
dari segi umur dan kematangan juga mempengaruhi kebolehan pembelajarab murid.
Contohnya, murid yang lebih matang di dalam kelas mempunyai pencapaian akedemik
yang lebih baik. banyak kajian telah menunjukkan murid perempuan murid
perempuan mempunyai pencapaian akedemik yang lebih baik daripada murid lelaki.
Tetapi, di peringkat sekolah menengah dan selepas berumur 15 tahun, murid-
murid lelaki lebih Berjaya berbanding dengan murid-murid perempuan.
Perbezaan
fizikal juga jelas kelihatan dari segi warna kulit, mata, rambut, dan kadar kebotakan
dan mempunyai uban. Akal atau struktur kognitif juga berubah mengikut
kematangan.
Perbezaan
Kognitif.
Secara
lazimnya semua manusia mempunyai kebolehan kognitif yang berbeza-beza termasuk
kebolehan lisan, memproses maklumat, kebolehan ‘spatial’ dan matematik. Memori
dan kemahiran menulis adalah berbeza di kalangan murid-murid. Secara amnya,
murid-murid perempuan lebih baik dari segi ingatan daripada murid lelaki
terutama di sekolah rendah. Kebolehan spatial ialah kebolehan mengagak membuat
sesuatu, contohnya memasukkan perabot ke dalam kereta.
Kebiasaannya,
murid-murid lelaki lebih baik dalam bidang matematik dan sains, tetapi
murid-murid perempuan lebih bagus dalam aspek mebaca dan bidang sastera.
Selain
itu, masalah pembelajaran seperti Kurang Upaya Kognitif seperti disleksia dan
‘Attention Defict Hyperactive Disorder’ (ADHD) atau ‘Learning disabilites’ (LD)
mencacatkan kebolehan murid-murid untuk mencapai pencapaian akedemik yang lebih
tinggi.
Murid-murid
mempunyai kepelbagaian tahap kestabilan emosi. Kepelbagaian ini disebabkan oleh
keadaan emosi di sekeliling murid-murid semasa proses pembesaran mereka. Emosi
seseorang kanak-kanak berasal daripada ibu bapa dan keluarganya yang mempunyai
pelbagai kemahiran bersosial dan tahap sosio-emosi yang berbeza. Hal ini akan
mengakibatkan melahirkan personality murid-murid yang berbeza.
Sesetengah
murid mempunyai tahap kecergasan emosi (EQ) yang tinggi berbanding murid-murid
yang lain. Perezaan emosi merangkumi emosi-emosi ketakutan, sensitive, cepat
marah, pemalu dan pasif.
Perbezaan
Sosial
Perbezaan
sosial berpunca dari latarbelakang sosio-ekonomi murid-murid dan kapasiti pendapatan
keluarga masing-masing.
Murid-murid
berasal dari kalangan keluarga yang mewah mendapat nutrisi yang lebih bagus dan
keadaan fizikal yang terjaga rapi. Manakala murid-murid yang berasal dari
keluarga kelas pertengahan mendedahkan anak-anak mereka kepada pelbagai
aktiviti yang mencabar seperti perkhemahan dan bengkel-bengkel kemahiran.
Murid-murid
yang berasal dari keluarga yang susah pula tidak mampu mempunyai nutrisi yang
seimbang dan tidak mempunyai begitu banyak peluang untuk melibatkan diri dalam
program-program yang pelbagai dan tidak
mampu menghadiri kelas-kelas teras utama.
Perbezaan
Budaya
Perbezaan
budaya wujud di dalam kelas yang terdapat pelbagai kaum seperti Melayu, Cina,
India dan etnik yang lain. Perbezaan ini merangkumi perayaan, sistem
kepercayaan, makanan dan pemakaian murid-murid.
Oleh
itu, murid-murid perlu mempunyai pengetahuan dan hormat-menghormati terhadap
perbezaan budaya itu.
Perbezaan
rohani dan Agama
Setiap
individu mempunyai falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza dengan individu yang
lain. Mereka mempunyai agama mereka yang tersendiri. Anak- anak akan biasa mengikuti
agama ibu bapa mereka. Contoh: Murid- murid daripada bangsa yang berlainan akan
pergi ke tempat-tempat ibadat yang berlainan dan mempunyai kepercayaan- kepercayaan
yang berlainan.
No comments:
Post a Comment