Pages

Wednesday, May 15, 2013

Tugasan Psikologi Pendidikan (Perbezaan Individu)


Perbezaan individu.
Tugasan ini merupakan tugasan yang amat berguna untuk menilai tahap kebolehan, kecergasan, rohani, intelek dan kognitif murid. Murid-murid di sekolah rendah mesti dinilai dari awal lagi untuk mengesan masalah yang dihadapi oleh murid-murid.
Papalia (2001), mengatakan manusia berbeza dari segi jantina, berat, bentuk badan, tahap kesihatan dan tenaga, personaliti, dan emosi.
Slavin (1997), mengaitkan perbezaan individu dengan konteks pengajaran dan pembelajaran. Faktor persekitaran pula seperti gaya hidup keluarga, sosio-ekonomi keluarga, pengaruh persekitaran di rumah dan disekolah.        
Sepanjang menjalankan tugasan ini, guru telah menggunakan beberapa aspek berdasarkan teori dan menyesuaikan serta mengaplikasikan dalam membuat penilaian. Hal ini disebabkan kesesuaian teori itu bergantung kepada persekitaran, dan masyarakat dalam kawasan kajian.
Perbezaan fizikal
Semua murid berbeza dari segi saiz dan bentuk menyebabkan perbezaan kepada kekuatan fizikal. Secara amnya, kekuatan fizikal murid lelaki lebih kuat berbanding murid perempuan. Murid lelaki biasanya lebih lasak dan gemar terlibat dalam aktiviti luar seperti mendaki gunung, berkayak, bermain papan luncur dan lain-lain aktiviti yang mencabar.
Perbezaan dari segi umur dan kematangan juga mempengaruhi kebolehan pembelajarab murid. Contohnya, murid yang lebih matang di dalam kelas mempunyai pencapaian akedemik yang lebih baik. banyak kajian telah menunjukkan murid perempuan murid perempuan mempunyai pencapaian akedemik yang lebih baik daripada murid lelaki. Tetapi, di peringkat sekolah menengah dan selepas berumur 15 tahun, murid- murid lelaki lebih Berjaya berbanding dengan murid-murid perempuan.
Perbezaan fizikal juga jelas kelihatan dari segi warna kulit, mata, rambut, dan kadar kebotakan dan mempunyai uban. Akal atau struktur kognitif juga berubah mengikut kematangan.

Perbezaan Kognitif.
Secara lazimnya semua manusia mempunyai kebolehan kognitif yang berbeza-beza termasuk kebolehan lisan, memproses maklumat, kebolehan ‘spatial’ dan matematik. Memori dan kemahiran menulis adalah berbeza di kalangan murid-murid. Secara amnya, murid-murid perempuan lebih baik dari segi ingatan daripada murid lelaki terutama di sekolah rendah. Kebolehan spatial ialah kebolehan mengagak membuat sesuatu, contohnya memasukkan perabot ke dalam kereta.
Kebiasaannya, murid-murid lelaki lebih baik dalam bidang matematik dan sains, tetapi murid-murid perempuan lebih bagus dalam aspek mebaca dan bidang sastera.
Selain itu, masalah pembelajaran seperti Kurang Upaya Kognitif seperti disleksia dan ‘Attention Defict Hyperactive Disorder’ (ADHD) atau ‘Learning disabilites’ (LD) mencacatkan kebolehan murid-murid untuk mencapai pencapaian akedemik yang lebih tinggi.
Murid-murid mempunyai kepelbagaian tahap kestabilan emosi. Kepelbagaian ini disebabkan oleh keadaan emosi di sekeliling murid-murid semasa proses pembesaran mereka. Emosi seseorang kanak-kanak berasal daripada ibu bapa dan keluarganya yang mempunyai pelbagai kemahiran bersosial dan tahap sosio-emosi yang berbeza. Hal ini akan mengakibatkan melahirkan personality murid-murid yang berbeza.
Sesetengah murid mempunyai tahap kecergasan emosi (EQ) yang tinggi berbanding murid-murid yang lain. Perezaan emosi merangkumi emosi-emosi ketakutan, sensitive, cepat marah, pemalu dan pasif.


Perbezaan Sosial
Perbezaan sosial berpunca dari latarbelakang sosio-ekonomi murid-murid dan kapasiti pendapatan keluarga masing-masing.
Murid-murid berasal dari kalangan keluarga yang mewah mendapat nutrisi yang lebih bagus dan keadaan fizikal yang terjaga rapi. Manakala murid-murid yang berasal dari keluarga kelas pertengahan mendedahkan anak-anak mereka kepada pelbagai aktiviti yang mencabar seperti perkhemahan dan bengkel-bengkel kemahiran.
Murid-murid yang berasal dari keluarga yang susah pula tidak mampu mempunyai nutrisi yang seimbang dan tidak mempunyai begitu banyak peluang untuk melibatkan diri dalam program-program  yang pelbagai dan tidak mampu menghadiri kelas-kelas teras utama.
Perbezaan Budaya
Perbezaan budaya wujud di dalam kelas yang terdapat pelbagai kaum seperti Melayu, Cina, India dan etnik yang lain. Perbezaan ini merangkumi perayaan, sistem kepercayaan, makanan dan pemakaian murid-murid.
Oleh itu, murid-murid perlu mempunyai pengetahuan dan hormat-menghormati terhadap perbezaan budaya itu.

Perbezaan rohani dan Agama
Setiap individu mempunyai falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza dengan individu yang lain. Mereka mempunyai agama mereka yang tersendiri. Anak- anak akan biasa mengikuti agama ibu bapa mereka. Contoh: Murid- murid daripada bangsa yang berlainan akan pergi ke tempat-tempat ibadat yang berlainan dan mempunyai kepercayaan- kepercayaan yang berlainan.

No comments:

Post a Comment